Resum de cursos seleccionats: 0 cursos

Els Juliols 2018

Sistemes ecològics tancats: la vida en una capsa

Els sistemes ecològics tancats reproduïts per l’ésser humà exploren les interaccions entre els éssers humans i els microorganismes i plantes en un hàbitat artificial que simula les condicions per a la vida que es donen en un ecosistema natural. El camp científic de la reproducció d’ecosistemes naturals va tenir lloc a partir de la Segona Guerra Mundial, quan l’assoliment d’un grau tecnològic elevat va permetre a l’home plantejar-se viatges per l’Espai i la colonització d’ambients terrestres hostils (com deserts, zones gelades...).

Alguns dels tòpics científics directament relacionats amb aquests tipus de sistemes ecològics abordats en el curs son el funcionament dels organismes fotosintètics (algues i plantes superiors), la transferència d’energia i matèria en les xarxes tròfiques, i la competència pels recursos en els sistemes naturals. El curs també aborda l’impacte que ha tingut l’existència d’aquests tipus d’experiments (tals com els duts a terme entre les dècades dels anys 80 i 90 a Estats Units com el projecte BIOS-3 o BIOSPHERE 2) en l’àmbit de la cinematografia i la divulgació científica en general. Aquest curs pretén arribar a un àmpli públic per donar les bases del funcionament d’un ecosistema natural i tenir una visió més crítica sobre les condicions de reproducció de sistemes artificials per part de l’home abordades en la literatura i el cinema de ciència ficció.

Seleccionar curs

1.     El funcionament d’un ecosistema natural tancat

2.     La competència pels recursos

3.     La transferència d’energia i matèria en un ecosistema natural

4.     El funcionament dels organismes fotosintètics

5.     Visita a instal·lacions científiques

6.     Anàlisi dels projectes humans basats en l’ecologia de sistemes tancats

7.     Impacte dels sistemes ecològics tancats en la societat

8.     Presentació de l’anàlisi d’un cas d’estudi per part de l’alumnat

Jaume Puigagut, professor agregat del Departament d’Enginyeria Civil i Ambiental de l’Escola de Camins

• Públic general: 139€
  • Col·lectius amb descompte: 119€

• Comunitat UB:

• Subscriptors de La Vanguardia
  • Subscriptors d’Núvol
  • Membres del Col·legi Oficial de Metges de Barcelona
  • Membres del club GenTMB
  • Socis de l'Associació Comunicació Pública
  • Usuaris de les Biblioteques de Barcelona amb carnet

La matrícula d’Els cursos s’obre a les 10 h del dilluns 16 d’abril i finalitza el mateix dia de l’inici del curs escollit.

A través d’Internet clicant l’enllaç següent o en persona en una de les diverses seus de l’Àrea de Formació Complementària.

Matrícula amb factura: una empresa o autònom pot pagar una part o la totalitat de l’import de la matrícula. En el cas que requereixi una factura, la persona interessada ha d’emplenar un formulari amb les dades de facturació i l’ha de fer arribar a la secretaria, personalment o per correu electrònic, com a molt tard vint dies abans de l’inici del curs. Un cop rebut el formulari, la Universitat de Barcelona emet la factura corresponent. És important que l’alumne no pagui el curs si demana factura.

Un cop efectuat el pagament, es lliura en mà o per correu electrònic el paper de confirmació de matrícula que acredita la persona com a estudiant del curs (o cursos) matriculat. El personal de l’organització pot demanar aquest paper en el moment d’accedir a l’aula el primer dia de l’activitat.

Es pot sol·licitar mitjançant un missatge de correu electrònic. En qualsevol cas ha de ser justificada degudament per motius acadèmics, laborals, de malaltia o d’altres, a resoldre per la Direcció de l’AFC. El termini per presentar la sol·licitud d’anul·lació de matrícula és de set dies naturals abans de l’inici del curs matriculat.

L’organització d’Els Juliols es reserva el dret d’anul·lar un curs si no arriba a un nombre mínim d’alumnes matriculats.

Nombre i quantitat dels ajuts: la Universitat de Barcelona, gràcies a la col·laboració d’Acciona ha convocat 30 ajuts adreçats als seus estudiants de grau, màster o doctorat matriculats durant el curs 2017-2018. L’ajut consisteix en una subvenció de 74,50 euros per fer un curs d’Els Juliols.

• Matricular-se en un curs d’Els Juliols entre el 16 d’abril i el 4 de juny. En el moment de fer la matrícula, cal seleccionar el col·lectiu amb descompte Comunitat UB.
  • Emplenar l’imprès normalitzat de sol·licitud que es facilita des de la unitat de Beques i Ajuts a l’Estudiant (beques de col·laboració, Pavelló Rosa) i a la seu electrònica, i presentar l’imprès normalitzat en qualsevol registre de la UB del 16 d’abril al 4 de juny de 2018.
  • Un cop publicada la resolució de la convocatòria, la persona beneficiària rep un comunicat per SMS en què se la informa de la concessió de l’ajut. Per tal de tramitar la devolució corresponent de l’ajut, el beneficiari haurà de facilitar:

— Fotocòpia de l’IBAN on aparegui el nom del titular. En el cas que el titular del compte sigui diferent del beneficiari de l’ajut, facilitar també fotocòpia del DNI del titular del compte.
    — Fotocòpia del DNI.
    *en el cas que el titular del compte sigui diferent del beneficiari de l'ajut, també caldrà facilitar una fotocòpia del DNI del titular de la compte.

La qüestió de l'aigua: cooperació i conflicte al segle XXI

Duració: 12 hores    Llengua: ES
Dates: 21/06/2018 - 19/07/2018
Horari: De 9 a 19h. I de 9 a 13.30h